Strateginen sattumointi- harjoitus

Strateginen sattumointi on Elina Hiltusen kehittämä tulevaisuuden innovointimenetelmä, joka on kuvattu kirjassa: Matkaopas tulevaisuuteen, 2012, Talentum. 


Huom: Korttien Copyright on Elina Hiltusella. Ethän siis kopioi kortteja käyttääksesi niitä esimerkiksi omassa konsultoinnissa tai oman organisaatiosi sisäisessä kehittämisessä ilman tekijän lupaa. Kortit on tarkoitettu käytettäväksi vain Elina Hiltusen vetämissä harjoituksissa.


Strategisessa sattumoinnissa yhdistetään sattumanvaraisesti erilaisia kuvakortteja, joissa on esimerkiksi trendejä, heikkoja signaaleja, yhteistyöyrityksiä, teemoja ja kohderyhmiä.

Harjoituksen pääajatus on seuraava:

Mieti, mikä tuote/palvelu voisi toimia kuvakorttien ja trendikorttien kombinaatiossa organisaatiossasi vuonna 2030.

Strateginen sattumointi-harjoituksia:

Harjoitus 1.  Korttikombinaatio: kohderyhmä + teema + kuluttajatrendi 

-> mikä tuote/palvelu organisaatiollasi olisi tarjolla kohderyhmän henkilölle vuonna 2030 tulevaisuudessa, jossa kuluttajatrendikortin trendi on voimakkain vaikuttava asia ja teemakortin kuva inspiroi tuotetta/palvelua?

Harjoitus 2.  Korttikombinaatio: kohderyhmä + teema +  megatrendi

-> mikä tuote/palvelu organisaatiollasi olisi tarjolla kohderyhmän henkilölle vuonna 2030 tulevaisuudessa, jossa megatrendikortin trendi on voimakkain vaikuttava asia ja teemakortin kuva inspiroi tuotetta/palvelua?

Harjoitus 3. Korttikombinaatio: teema + megatrendi + yhteistyöyritys

-> mikä tuote/palvelu organisaatiollasi olisi tarjolla vuonna 2030, tulevaisuudessa, jossa megatrendikortin trendi on suurin vaikuttava asia maailmassa ja organisaatiosi tekee työtä yhteistyöyrityksen kortissa mainitun organisaation kanssa ja teemakortin kuva inspiroi tuotetta/palvelua?

Harjoitus 4. Korttikombinaatio: teema + kuluttajatrendi + yhteistyöyritys

-> mikä tuote/palvelu organisaatiollasi olisi tarjolla vuonna 2030 tulevaisuudessa, jossa kuluttajatrendikortin trendi on suurin vaikuttava asia maailmassa ja organisaatiosi tekee työtä yhteistyöyrityksen kortissa mainitun organisaation kanssa ja teemakortin kuva inspiroi tuotetta/palvelua?


Mutta ennen kuin aloitat harjoituksen, sinun täytyy saada valittua kortit. Kortit valitaan sattumanvaraisesti virtuaalinopalla.


Heitetäänpä noppaa...

Valitaksesi kortin kustakin ryhmästä heitä virtuaalinoppaa esim. täältä: Random.org

Random.org pyytää lukujen arvot, esim. minimi 1 maksimi 20, joista se sitten valitsee satunnaisesti jonkun luvun (Generate-nappi). Kohderyhmä-, teema- ja yhteistyöyrityskortteja on 20 kpl. Kuluttajatrendejä on 18 ja megatrendejä 10 kpl. Pistä siis vastaavat luvut Random.orgiin, kun arvot korttien numeroita.

Kun olet arponut korttien numerot, näet, mitkä kortit sinulla on käytössä harjoituksessa.



Alla ovat kortit Strateginen sattumointi- harjoitukseen

Kohderyhmä, 1-20

Target group, 1-20

Teema, 1-20
Theme, 1-20

Yhteistyöyritys, 1-20

Business alliance company, 1-20

Kuluttajatrendit, 1-18

Megatrendikortit, 1-10