Megatrendit numeroina
Megatrendit numeroina on "aikuisten kuvakirja", jossa on helposti omaksuttavien infograafien avulla valotettu maailman tilaa ja tulevaisuuden kehitystä. Kirjassa käydään läpi kymmentä megatrendiä ja sitä, mitä ne tarkoittavat ja miten ne voivat muuttaa elämäämme tulevaisuudessa.
Kirja on tarkoitettu erityisesti kiireelliselle lukijalle, jolla on kiinnostusta tulevaisuuteen mutta vähän aikaa.
tulossa: vuonna 2025, Saageli kustannus
Suomen tulevaisuudet- suuret kysymykset ja vastaukset
Kohti positiivista tulevaisuutta!
Huippuasiantuntijat pureutuvat Suomen tulevaisuuden isoihin haasteisiin ja kertovat, miten ne ratkaistaan.
Mitkä ovat tulevaisuutemme suurimmat haasteet? Turvallisuustutkija Jarno Limnéll ja tulevaisuudentutkijat Elina Hiltunen ja Mikko Dufva kysyivät asiaa heiltä, keitä asia eniten koskee - suomalaisilta nuorilta. Ratkaisuja kaivattiin moniin ongelmiin: luontokato ja ilmastonmuutos, tulevat pandemiat, varallisuuserot ja syrjäytyminen, ääriliikkeet, kybersota... Tässä kirjassa ongelmien luettelemisen sijaan etsitään konkreettisia ratkaisuja kymmenien huippuasiantuntijoiden avulla. He kertovat, miten Suomen tulevaisuuden isot haasteet ratkaistaan. Kirjan esittelemät ratkaisuvaihtoehdot luovat uskoa meidän ja lastemme tulevaisuuteen.
WSOY, 2022
Sinä Päivänä 20X9
Elina Hiltusen ensimmäinen proosakirja on scifi kirja, joka kertoo seitsemän tarinaa tulevaisuudesta. Kirja ilmestyi 13.9.2021 ja sen kustantaja on Saageli kustannus.
Osta kirja Saagelin Holvi-kaupasta.
TULOSSA HUOMENNA
Kirja tulevaisuuden suurista megatrendeistä. Kirja käsittelee suuria globaaleja tulevaisuuden kysymyksiä ja sitä, miten ihmiskuntamme voi selvitä erilaisista suurista haasteista, joita on tulossa. Avainkysymyksiä ovat esimerkiksi ilmastonmuutos, luonnonvarojen riittävyys, eriarvoistumisen torjuminen, digitalisaation vyöry, tekoälyn ja robotiikan tuleminen työelämään ja ruoan riittävyys maapallon kasvavalle väestölle. (Docendo, 2019)
Kirja oli vuoden 2019 tiedekirja-finalisti
MITÄ TULEVAISUUDEN ASIAKAS HALUAA
Kirja avaa nykykuluttamisen ilmiöitä ja käy läpi kuluttamisen tulevaa muutosta. Kirja esittelee yli 18 kuluttajatrendiä, kuten esimerkiksi lemmikkieläinten kasvavan suosion, ulkoisen minäkuvan täydellisyyden tavoittelun, somesankareiden syntymisen ja luksuksen arkipäiväistymisen.
Mitä tulevaisuuden asiakas haluaa -kirjan avulla organisaatioiden on mahdollista peilata omaa toimintaansa tulevaisuuden toimintaympäristöön, kehittää uudenlaisia tuote- ja palveluinnovaatioita tulevaisuuden tarpeisiin ja päästä tutustumaan trendien ja heikkojen signaalien bongaamisen ja analysoinnin salaisuuksiin. (Docendo, 2017)
Osta kirja
Kirja on vuoden 2018 Bisneskirjafinalisti
TEKNOELÄMÄÄ 2035
Ihmeiden aika on ylihuomenna
Printatut ihmiselimet, itseajavat autot ja levitoivat junat ovat jo nykyhetkeä. Mutta mitä tapahtuu tulevaisuudessa? Käytämmekö tietokoneita ajatuksella tai kulkevatko hämähäkin muotoiset nanorobotit elimistössämme korjaamassa sitä?
Tätä pohtivat kirjassaan futuristi, KTT Elina Hiltunen ja TkT Kari Hiltunen kertoen ihmeistä, joita esimerkiksi materiaali-, tieto- ja biotekniikka ja lääketiede voivat tarjota - jos niin haluamme. Fakta konkretisoituu fiktiossa, vuoteen 2035 päivitetyssä Romeon ja Julian tarinassa.
(kirjoittajat: Elina Hiltunen ja Kari Hiltunen, Talentum 2014)
Osta kirja tästä
MATKAOPAS TULEVAISUUTEEN
Selkeä opas niille, joita kiinnostavat tulevaisuuden muutokset, niihin varautuminen ja tulevaisuuden tekeminen. Kirja käy läpi ennakoinnin peruskäsitteistön ja -tekniikat, mm. trendit, villit kortit, heikot signaalit ja skenaarioprosessit.
Kirjassa korostetaan, että muutosta voi myös tehdä. Heikkojen signaalien avulla voimme murtaa pinttyneitä ajatusmallejamme ja luoda uutta ja yllättävää. Tulevaisuusikkuna ja "strateginen sattumointi" ovat kirjoittajan kehittämiä menetelmiä heikkojen signaalien käyttöön. Tulevaisuustyöskentely yhdessä sidosryhmien kanssa antaa uusia näkökulmia. Käytännön esimerkit näyttävät, miten suomalaiset ja kansainväliset yritykset ja organisaatiot käyttävät ennakointia strategisessa suunnittelussa, tulevaisuuden innovoinnissa sekä sen kommunikoinnissa. (Talentum, 2012)
Osta kirja tästä