RISTEILYALUS VUONNA 2032

Minkälainen on risteilyalus ja risteilykokemus vuonna 2032? 

Mistä materiaaleista alus on rakennettu? Mitä palveluita risteilyllä on tarjolla? 

Missä risteilyt tehdään? 

Ketkä risteilyaluksella matkustavat ja miksi? 

Millainen on risteilymatkakokemus yleensäkin?


Tässä harjoituksessa on tarkoitus miettiä uudenlaisia konsepteja risteilymatkustamiselle ja risteilyalukselle vuonna 2032 erilaisten tulevaisuusharjoitusten avulla. 

Tehkää ryhmässä niin monta harjoitusta- mutta vähintään yksi harjoituksista 1-5 ja vähintään yksi harjoitus 6. Harjoitusten jälkeen tarkoituksena on, että ryhmät esittävät tulevaisuuden risteilylaivakonseptinsa vuodelle 2032. Esityksen voi tehdä vaikka power pointiin, canvaan, wordillä tai muulla työkalulla. Harjoituksen tulos voi esimerkiksi mainos risteilystä 2032. Kun ryhmänä esittelette risteilyaluskonseptin valitsemallanne tavalla, esitelkää myös kortit, joita käytitte harjoituksessa.

Harjoitukset 1-5: 

Innovointiharjoitus strateginen sattumointi- menetelmällä

Strateginen sattumointi on Elina Hiltusen kehittämä tulevaisuuden innovointimenetelmä, joka on kuvattu kirjassa: Matkaopas tulevaisuuteen, 2012, Talentum. 


Huom: Korttien Copyright on Elina Hiltusella. Ethän siis kopioi kortteja käyttääksesi niitä esimerkiksi omassa konsultoinnissa tai oman organisaatiosi sisäisessä kehittämisessä ilman tekijän lupaa. Kortit on tarkoitettu käytettäväksi vain Elina Hiltusen vetämissä harjoituksissa.


Strategisessa sattumoinnissa yhdistetään sattumanvaraisesti erilaisia kuvakortteja (löytyvät tehtävien alta), joissa on esimerkiksi trendejä, yhteistyöyrityksiä, teemoja, skenaarioita ja kohderyhmiä.

Harjoituksen pääajatus on seuraava:

Mieti, minkälainen tulevaisuuden risteilyalus voisi olla vuonna 2032 erilaisten korttien kombinaatiossa.


Strateginen sattumointi-harjoituksia:

Harjoitus 1.  Korttikombinaatio: kohderyhmä + teema + kuluttajatrendi 

-> mikälainen risteilyalus olisi hyvä kohderyhmän henkilölle vuonna 2032 tulevaisuudessa, jossa kuluttajatrendikortin trendi on voimakkain vaikuttava asia ja teemakortin kuva inspiroi risteilyaluksen suunnittelua?

Harjoitus 2.  Korttikombinaatio: kohderyhmä + teema +  megatrendi

-> Minkälainen risteilyalus Meyerillä olisi tarjolla kohderyhmän henkilölle vuonna 2032 tulevaisuudessa, jossa megatrendikortin trendi on voimakkain vaikuttava asia ja teemakortin kuva inspiroi laivan suunnittelua?

Harjoitus 3. Korttikombinaatio: teema + megatrendi + yhteistyöyritys

-> Mikälainen laiva Meyerillä olisi käytössä vuonna 2032 tulevaisuudessa, jossa megatrendikortin trendi on suurin vaikuttava asia maailmassa ja Meyer tekee yhteistyötä kortissa mainitun organisaation kanssa ja teemakortin kuva inspiroi laivan suunnittelua?

Harjoitus 4. Korttikombinaatio: teema + kuluttajatrendi + yhteistyöyritys

-> Mikälainen laiva Meyerillä olisi tarjolla vuonna 20732 tulevaisuudessa, jossa kuluttajatrendikortin trendi on suurin vaikuttava asia maailmassa ja Meyer tekee yhteistyötä  kortissa mainitun organisaation kanssa ja teemakortin kuva inspiroi laivan suunnittelua?

Harjoitus 5. Korttikombinaatio: teema + skenaario + kohderyhmä

-> Mikälainen laiva Meyerillä olisi tarjolla vuonna 2032 skenaariokortin kertomassa tulevaisuudessa, jossa laiva on suunniteltu erityisesti kohderyhmäkortin henkilölle ja teemakortin kuva inspiroi laivan suunnittelua?




Ennen kuin aloitat harjoitukset, sinun täytyy saada valittua kortit. Kortit valitaan sattumanvaraisesti virtuaalinopalla.


Heitetäänpä noppaa...

Valitaksesi kortin kustakin ryhmästä heitä virtuaalinoppaa esim. täältä: Random.org

Random.org pyytää lukujen arvot, esim. minimi 1 maksimi 20, joista se sitten valitsee satunnaisesti jonkun luvun (Generate-nappi). Kohderyhmä-, teema- ja yhteistyöyrityskortteja on 20 kpl. Kuluttajatrendejä on 18 ja megatrendejä 10 kpl. Pistä siis vastaavat luvut Random.orgiin, kun arvot korttien numeroita.

Kun olet arponut korttien numerot, näet, mitkä kortit sinulla on käytössä harjoituksessa.




Alla ovat kortit Strateginen sattumointi- harjoitukseen

Kohderyhmä, 1-20

Target group, 1-20

Teema, 1-20
Theme, 1-20

Yhteistyöyritys, 1-20

Business alliance company, 1-20

Kuluttajatrendit, 1-18

Megatrendikortit, 1-10

Skenaariokortit 1-12


Harjoitus 6:

Villi kortti- harjoitus

  • "Heitä" taas noppaa (1-30) ja valitse nopan luvun osoittama villi kortti (alla)
  • Mieti, miten villi kortti vaikuttaisi Meyeriin, risteilyihin ja risteilyalusten suunnitteluun
  • Esitä saamasi villi kortti ja kerro sen vaikutuksista edellä esitettyihin asioihin.